Hoe Fatima vrede vond in een kerk in Homs

Ze heeft een hoofddoek op, maar dat is niet langer omdat ze moslim is. Fatima, een vrouw van in de dertig, heeft haar verleden vaarwel gezegd. Ze vertelt er openhartig over in de kerk van pastor Da’as in Homs (zie onderstaande foto), een deels verwoeste stad in het westen van Syrië. Hier ontvlamde de burgeroorlog in 2011 die Syrië tot op het bot heeft verscheurd. Hier klonken de eerste schoten nadat demonstranten door het leger uiteen werden geslagen. En nu, in dezelfde stad, gebeuren hier heel andere dingen.

Verwoesting Door ons werk kunnen we mensen steun geven, die midden in de verwoesting trouw op hun post blijven.

Opbouw Juist in tijden van opbouw is steun in de rug en het verspreiden van een hoopvolle boodschap belangrijk

Verspreiding Door uw steun kunnen we mensen steunen die bijdragen aan de verspreiding van het Evangelie.

Fatima doet haar verhaal in een zaaltje van een Bijbelgetrouwe protestantse gemeente in de stad. Ze vertelt hoe ze, als vluchteling uit een ander deel van Syrië, in Homs terecht kwam met haar gezin. Hoe ze hoorde dat deze kerk vluchtelingen helpt – ook als ze geen christen zijn. En hoe ze gehoor gaf aan de uitnodiging van de mensen van de kerk om eens een dienst te bezoeken.

Fatima ervaarde in de kerk een vrede die ze buiten de kerk nooit zo ervaren had. Een vrede die zijn wortels had in een Persoon: Jezus Christus.

Ze is niet de enige met zo’n ervaring. Zoals Fatima zijn er tientallen mensen, zegt pastor Da’as van de gemeente in Homs. “Ik heb weleens gedacht: waarom al deze verwoesting? Maar dat is voor mij geen vraag meer. God bouwt Zijn kerk, dwars door de ellende van de oorlog heen.”

Met uw steun kunnen we pastor Da’as helpen om praktische hulp aan door oorlog getroffen Syriërs in Homs te geven. Mogen we op u rekenen?