Projectreis Irak

God spreekt door Zijn Woord. Dat hebben bestuurslid Bart Pater en bureaumanager Jan Vreeken ook gezien tijdens de projectreis naar Irak.

“We hebben mensen horen spreken over hun geloof, zoals een 85-jarige schaapherder vlakbij Mosul. Jongeren vertelden hen welk verhaal uit de Van Dam kinderbijbel hen had aangesproken”, aldus Bart Pater en Jan Vreeken.

Tijdens het bezoek aan het Art Therapy project is gesproken met de staf, en met een groep ex-cursisten van de sessie in september-oktober. Art Therapy voorziet zeer zeker in een behoefte. Op bescheiden schaal gaat de Bijbel open en alle cursisten krijgen een Van Dam kinderbijbel, zowel christen als niet-christen. De cursisten vertelden wat de sessie met hen gedaan had. Eén van hen las uit haar Van Dam kinderbijbel, over dat er in de herberg geen plaats was voor Jozef en de zwangere Maria. Aan het eind van de ontmoeting zongen de cursisten spontaan een van hun traditionele christelijke liederen.

“We hebben Bijbels mogen uitreiken aan gezinnen waar Gods Woord al jarenlang niet meer gelezen was. Ook mensen die niet met de Bijbel bekend waren, namen een Bijbel aan. Daarnaast hebben ze ruim 300 gezinnen kunnen bemoedigen met een noodhulppakket.”

“We hebben schooltassen met het boekje van Jozef (geschonken door GBS) en wat speelgoed en schrijfwaren aan 600 schoolkinderen van het Yezidi-vluchtelingenkamp Esyan uitgedeeld. Een kamp van 3.003 tenten, met 13.025 vluchtelingen, 2.540 families. In totaal zijn 300 tassen door ons gedeeld, de overige 300 schooltassen zijn later door anderen uitgereikt.
Opvallend was hoe beleefd en netjes de kinderen in de klas zaten. Heel beleefd stonden ze op bij onze binnenkomst, netjes in een eenvoudig schooluniform. Daarna bleven ze keurig stil, met de armen over elkaar, wachten totdat ze de tas ontvingen. Maar zodra ze niet blij waren met de kleur of de print van de tas, ruilden ze met elkaar of werd er een andere gezocht.”

Tijdens alle ontmoetingen is Gods Woord opengegaan, is er op eenvoudige wijze iets over verteld, en is met deze mensen gebeden. Het is een mooie reis geweest met indrukwekkende ontmoetingen.

Voor zover er al over getwijfeld werd, de Heere werkt ook in Irak, onder jong en onder oud. Stichting Ismael bidt dat er ook vanuit dit land mensen worden toegebracht: Wie zijn zij, en van waar zijn zij gekomen? Zij hebben hun lange witte klederen gewassen en witgemaakt het bloed van het Lam.

Wilt u ook bijdragen aan een van de projecten Stichting Ismaël? U kunt uw gift overmaken via rekeningnummer NL68 TRIO 0786 7131 43 t.n.v. Stichting Ismael. U kunt ook doneren via www.stichting-ismael.nl/doneren

Wil je meer lezen over Woordverkondiging in het Midden-Oosten? Bestel dan hier gratis het boekje Tipje van de sluier.