Protestantse predikant gekozen in parlement Libanon

BEIRUT. De protestantse predikant Edgard Traboulsi uit Libanon is verkozen tot lid van het parlement in dat land. Dat gebeurde tijdens de verkiezingen in mei 2018.

Fotobijschrift: Straatbeeld in Tripoli, Libanon. Tripoli geldt als een bolwerk van de islam in het land. Stichting Ismaël heeft contact met een kleine protestantse gemeente in deze stad.

Ds. Traboulsi heeft een groeiende gemeente in de hoofdstad Beirut en staat daarnaast met raad en daad andere gemeenten terzijde. Hij beschikt over een uitgebreid netwerk waar ook Stichting Ismaël gebruik van maakt.

De verkiezing van ds. Traboulsi in het parlement is om meerdere redenen bijzonder te noemen. Ten eerste omdat de laatste parlementsverkiezingen in Libanon dateren van bijna tien jaar terug. Door aanhoudende politieke onrust werd er voor het laatst in 2009 gestemd.

Daarnaast is zijn verkiezing opmerkelijk omdat er in het ingewikkelde politieke stelsel in Libanon ruimte is voor maximaal één protestantse vertegenwoordiger. Andere zetels gaan naar andere christelijke groeperingen (de helft) en naar diverse islamitische groeperingen (de andere helft).