Werkbezoek aan Libanon

Bestuurslid Kees van Burg en bureaumanager Jan Vreeken hebben eind augustus een bezoek gebracht aan Libanon. Er was behoefte om enkele projecten te bezoeken. En met een aantal partners zijn ook nieuwe projectmogelijkheden onderzocht.

Situatie in Libanon

Het is opmerkelijk om in een land te zijn waar de overheid eigenlijk niet meer functioneert. Je ziet en hoort het overal, vooral aan het tekort aan energievoorziening. De tunnels zijn niet verlicht, de verkeerslichten werken niet en er zijn regelmatig stroomstoringen. Hotels en bedrijven werken met generators om energie op te wekken. In de woningen is helaas maar enkele uren per dag elektriciteit beschikbaar
De salarissen, ook bij de overheid, zijn erg laag. Dat komt omdat de Libanese Pond enorm in waarde keldert; en er een groot verschil tussen de waarde die de banken geven aan de Libanese Pond (ongeveer 15.000 LBP voor 1 USD) en de waarde op straat (ongeveer 90.000 LBP voor 1 USD). Ter illustratie: we hadden een keer een taxichauffeur die overdag sergeant is in het leger en ‘s avonds/’s nachts taxichauffeur is. Vanwege het lage overheid salaris zijn 2 banen voor hem bittere noodzaak.
De politieke situatie is welhaast onoplosbaar. Voorheen was in Libanon 60% christelijk en 40% moslim. Nu is de situatie omgedraaid, 70% is moslim en 30% christelijk (een heel klein deel daarvan is protestants). Als alle Syrische en Palestijnse vluchtelingen een paspoort zouden krijgen, is het percentage christenen te verwaarlozen.

Online team AlSawt AlMasihi

We zijn in Byblos (Jbeil) geweest en hebben gesproken met online team AlSawt AlMasihi. Er wordt verslag gedaan van een hele reeks gesprekken die gevoerd worden met mensen uit het hele M-O; met mensen die zoekende zijn waaronder veel moslims (zelfs een imam) en met mensen die geloofsvragen stellen. Heel indrukwekkend hoe zo’n relatief klein project toch een grote impact kan hebben. Een van de teamleden vertelt over de verschillende vragen die ze via Whatsapp krijgt (uit meerdere landen in het M-O) en hoe ze die vragen beantwoordt.

John Knox lectures

In de studio van de Amchit Baptist church (Amchit is een wijk van Byblos) hebben we testopnames gedaan t.b.v. de John Knox lectures. Deze gemeente heeft een eigen studio omdat ze heel actief zijn op social media. Studiomanager George Feghali wil er graag zijn medewerking aan verlenen. We zijn dankbaar dat we de studio van de Amchit Baptist church voor dit project mogen gebruiken; de kwaliteit van deze studio is prima.
De dominee van de Amchit Baptist church, Joseph Mousa vertelt dat juist een prekenserie over Mattheus 24 heeft afgerond, over de eindtijd. Volgens Joseph is deze tijd te vergelijken met de bevalling van een vrouw als de weeën steeds heftiger worden en elkaar sneller opvolgen.

Synode van de Free Evangelical Church of Syria and Lebanon

We werden ontvangen bij de Synode van de Free Evangelical Church of Syria and Lebanon. De door ons ondersteunde gemeente in Latakia behoort bij dit kerkverband.
Deze kerken zijn erg betrokken bij missionaire kerk kerkplanting in het M-O. Het gaat om Woordverkondiging en niet om Social Christianity, hoewel naastenhulp een christelijke plicht is en mogelijk biedt om mensen met het Woord in aanraking te brengen
Ds. Najm vertelt over een Kurdische vluchteling uit de regio Hassake (noord oost Syrie), hij komt vanwege zijn illegale status in Libanon in de gevangenis. Hij bezoekt de kerkdiensten in de gevangenis, komt tot geloof en wordt later voorganger van een eigen Kurdische gemeente in Beirut.

Bezoek aan christelijk dorp in Hezbollah regio

Ds. Suheil Saoud (van de Presbyterian Church in Beiroet) was bereid om met ons op mee te gaan voor een 2,5 uur durende rit naar Rmaich, vlakbij de Israëlische grens.
Eerst rijden we via de kust naar het zuiden, door de delen van Sidon (Saida) en Tyrus (Tyr), daarna door de bergen naar zuid-oost Libanon. We komen door dorpjes met posters van waarop Hezbollah martelaren verheerlijkt worden en waar het wemelt van de Hezbollah vlaggen. Ds. Tony Shalash is hier voorganger van een huisgemeente. Hij heeft veel te lijden gehad van verdrukking.
Stichting Ismaël heeft hier een project waarbij aan behoeftige een vleespakket wordt aangeboden. Onder andere hebben we een bijna blinde weduwvrouw met een ernstig gehandicapte zoon bezocht en haar een vleespakket overhandigd; ds. Suheil deed een bemoedigend woord en een gebed.

Sidon

Op de terugweg in Sidon gestopt bij de presbyterian church. Ds. Makhoul Sbeyt is hier dominee. In de jaren ‘80 is zijn kerk verwoest. In die tijd waren er ongeveer 300 kerkgangers; nu nog ongeveer 25!
Enige weken geleden moest deze dominee op stel en sprong met zijn gezin vluchten voor de onlusten in Sidon. Inmiddels is de rust weer enigszins teruggekeerd. Ds. Sbeyt is ook betrokken bij de christelijke school in Sidon, waar het merendeel van de leerlingen moslim is. Dat geldt trouwens voor heel Libanon; vroeger was 60% christen, nu is 70% moslim.
Opvallend zijn de enorme stapels afval in de stad. De gemeentewerken zijn niet meer operationeel omdat de overheid de salarissen niet meer kan betalen.

Kerkdienst in Beiroet

We hebben een kerkdienst bijgewoond van de Badaro Baptist Church in Beiroet.
Bestuurslid Kees van Burg heeft voor aanvang van de dienst een korte meditatie uitgesproken over John 14:6 Jesus saith unto him, I am the way, the truth, and the life: no man cometh unto the Father, but by me.
De preek ging over 2 Timothy 3:14 But continue thou in the things which thou hast learned, and hast been assured of, knowing of whom thou hast learned them.

Dominee Farah uit Kharaba

De ontmoeting met pastor Saleem Farah uit Kharaba (Syrië) was in de Beka Vallei. We kwamen langs een plek waar de vorige week een Hezbolla vrachtwagen met wapens was gecrasht. Hierdoor ontstonden gevechten, waardoor iemand doodgeschoten is. De kogelinslagen waren nog overal zichtbaar.
De dominee vertelde over zijn roeping en zijn betrokkenheid bij zijn gemeente Kharaba in zuid Syrië en bij Syrië als geheel. Hij is vrijgezel en beseft dat een vrouw vinden moeilijk zal zijn; wie wil er in Kharaba gaan wonen en met een dominee een leven van verdrukkingen tegemoet gaan? Hij schikt zich in dit lot vanwege zijn roeping. Ondanks alle moeilijkheden blijft het vertrouwen dat de Heere hem daar geplaatst heeft en dat God het werk wil zegenen, al is het over 100 jaar. Hij is opgeleid als advocaat, een beroep dat veel meer gemak en voordeel oplevert. Hij is beroepen in Bloudan, een veel grotere gemeente in een rustiger omgeving. Maar zijn plek is in Kharaba, zegt hij met overtuiging.

Onderwijs aan Syrische vluchtelingen

In de Beka vallei zijn over een lange reeks jaren vluchtelingenkampen aanwezig met tot wel 1,5 miljoen Syrische vluchtelingen. Dit zijn geen goed georganiseerde kampen van de UNHCR, maar kampen met onderkomens die door de mensen zelf in elkaar zijn gezet met materiaal dat voor handen was. Deze mensen werken voor een schamel loontje in de landbouw. De Libanese overheid ziet deze mensen als illegaal, maar is ook financieel niet in staat om deze mensen te onderhouden. Hierdoor gaan kinderen nooit naar school.
Ons project voorziet in onderwijs aan kinderen van de vluchtelingenkinderen. De meesten van hen zijn al meer dan vijf jaar niet naar school geweest. Op de plek die wij bezochten kregen zo’n 40 Syrische (moslim) kinderen uit omliggende kampen les.
Wat oudere meisjes leerden met een naaimachine omgaan. Wij kregen een eigengemaakt kussentje cadeau, waar de meisjes enorm trots op waren). Kinderen leerden o.a. rekenen en Engelse woordjes en kregen computerles (iets tekenen in Paint)
Ze krijgen ook Bijbelles, onlangs is hen uit de Bijbel verteld over het huis dat op de rots gebouwd is. Sommigen konden het navertellen en begrepen de betekenis.
Ook gaat veel aandacht naar het aanleren van sociale vaardigheden. Om hen in de korte tijd die ze bij dit project betrokken zijn, iets mee te geven voor de voor hen meestal niet al te rooskleurige toekomst.

Dominee Bitar uit Latakia

We hebben ook een ontmoeting gehad met ds. George Bitar uit Latakia – Syrië. De Heere riep hem naar Latakia om daar als evangelist het Woord te brengen. Uitendelijk is hij dominee geworden van de Free Evangelical Church.
Hij wordt continue tegengewerkt, maar is volhardend omdat God hem daar geplaatst heeft. Ds. Bitar vertelt dat de aardbeving ernstig was, maar voor de mensen zijn de gevolgen nauwelijks merkbaar. De situatie in Syrië was voor de aardbeving al ernstig en wordt daarna met de dag onhoudbaarder.
Voor we uiteengaan leest ds. Bitar Lukas 1:1-4 over Theofilus. Lukas heeft zijn evangelie aan Theofilus persoonlijk geadresseerd. Maar het is een persoonlijke brief voor iedereen die het leest. Lukas beschrijft alles zo nauwkeurig alsof hij een schilder is.

Helpt u mee?

Christelijk onderwijs aan vluchtelingenkinderen, dat is een van de Libanese projecten waaraan u kunt bijdragen.
Dit project is begroot voor circa € 20.000 per jaar. Helpt u mee om dit mogelijk te maken?
U kunt uw bijdrage overmaken via rekeningnummer NL68 TRIO 0786 7131 43 t.n.v. Stichting Ismael o.v.v. Chr. onderwijs aan vluchtelingenkinderen
Doneren is ook mogelijk via www.stichting-ismael.nl/doneren en selecteer Chr. onderwijs aan vluchtelingenkinderen