Impressie 14: Op bezoek bij de vrouw van de imam

Naomi* is de vrouw van de plaatselijke imam hier in een vissersdorp op het Arabisch Schiereiland. De relatie met haar man is niet geweldig, maar die met ons is des te beter. Regelmatig zoekt ze ons op om haar hart te luchten. Maar als haar man er van hoort, is er weer ruzie in huis.

Een huwelijk met meerdere vrouwen

Lang geleden werd Naomi de tweede vrouw van een imam die al veel kinderen had bij zijn eerste vrouw. Het was vanaf het begin duidelijk dat haar man graag omging met nieuwe jongere vrouwen en dat nageslacht een belangrijke drijfveer in zijn leven is. Naomi schonk hem zes kinderen. Maar in de tussentijd trouwde en scheidde hij van verschillende andere vrouwen.

Onzekerheid

Dat deed veel met het zelfbeeld van Naomi. daarom vraagt ze mij vaak om bevestiging over haar uiterlijk, ik ben immers een buitenlandse vrouw. Ze legt graag haar hart voor mij open en schippert tussen de sterke Naomi, de vrouw van de imam, en de kwetsbare Naomi, de vrouw die veel heeft moeten doorstaan.
Ooit vond Naomi allerlei briefjes in haar huis met negatieve woorden erop. Achtergelaten door een onbekende. Ze gelooft heilig in de kracht van het kwade in haar leven en is niet in staat eronderuit te komen. Het is voor haar zeker dat er ooit een vloek over haar is uitgesproken waardoor ze bijna dagelijks kampt met hoofdpijnen.

Jaloezie

We hebben voor haar gebeden in Christus’ Naam, voor genezing en bevrijding, maar moeiten en zorgen blijven er. De angst om het verkeerde te doen als vrouw van de imam blijft groot. De onbekendheid met de Bijbel en wat wij geloven is ook groot. Wat ze wél ziet is onze manier van leven. Voor haar betekent dat vrijheid, vrijheid van angst en schaamte. Ook ziet ze de manier waarop wij met elkaar omgaan. Zij vertaalt dat als onderlinge liefde en zorg voor elkaar. En daarop is ze zo jaloers…

Onze Vader

Toen we haar pas bezochten en samen aten, zongen we voor de maaltijd het Onze Vader in het Arabisch. Haar man hoorde het en sprak haar er achteraf op aan. Hij wil het niet hebben in zijn huis. We hopen dat Naomi de moed blijft houden om ons op te zoeken, ook als haar man het afraadt. We bidden dat het verlangen naar leven en licht zo groot wordt, dat het niet meer te stoppen is. En ook dat haar man, de imam met zijn lange grijze baard, aangeraakt wordt. Wilt u meebidden?

*vanwege veiligheidsredenen gebruiken we hier een schuilnaam

Meer lezen?

Wil je meer weten over onze veldwerkers? Of voel je je ook geroepen om te gaan?
We hopen en bidden dat de Heere aan die en gene het verlangen zal geven om voor langere tijd (longterm) uitgezonden te worden, het is hard nodig.
Lees hier meer over de Woestijnleven projecten.

Helpen?

Wilt u deze projecten een financiële impuls geven?

Uw gift (ANBI, fiscaal aftrekbaar) is heel hartelijk welkom op rekeningnummer
NL68 TRIO 0786 7131 43 t.n.v. Stichting Ismaël of via de donatiepagina op deze website.
Hebt u de mogelijkheid om periodiek te steunen?
Klik hier en kies als bestemming Woestijnleven (veldwerkers algemeen).