Pastoraal werkers in Duhok (Noord-Irak)

Hoe is het nu met al die duizenden Irakezen die in 2014 en 2015 door IS uit hun huizen verdreven werden en in vluchtelingenkampen in eigen land terecht kwamen? Wie ziet er naar hen om? Is er hoop voor hen, die zo hebben moeten lijden? Stichting Ismaël ondersteunt een echtpaar dat pastoraal werk doet in vluchtelingenkampen in Noord-Irak. Wie op een doordeweekse dag een kijkje zou nemen in vluchtelingenkamp Babylon of Zawita in Noord-Irak, treft daar rijen witte tenten, mannen, vrouwen, ouderen en kinderen aan.

Hulp Op dit moment ondersteunen we twee pastoraal werkers in de vluchtelingenkampen.

Hoop Vanuit de daad, ontstaat er ingang voor het Woord en dat geeft echte hoop.

Herstel Om hulp, hoop en herstel mogelijk te maken kunt u deze pastoraal werkers hier steunen.

Ze spreken met gevluchte Assyriërs, Armeniërs en Chaldeeërs, maar ook met mensen met een Jezidische achtergrond, waar veel moeite en pijn is. De meesten wonen hier al vier of vijf jaar. Sommige jongeren zijn nog maar kortgeleden teruggekeerd nadat ze jarenlang werden vastgehouden als slaaf van IS.

Ergens tussen al die mensen, kun je ook de dertiger Firas tegenkomen. Aanvankelijk was hij van plan om een beter bestaan op te gaan bouwen in het Westen. Maar eenmaal onderweg in Turkije riep de Heere hem in Zijn dienst. Firas keerde terug naar Irak en werkt nu samen met zijn vrouw Rita onder de vele vluchtelingen in de regio Duhok. Ze delen noodhulppakketten uit waarin eerste levensbehoeften zitten zoals voedsel, luiers en wasmiddel. Maar mooier nog: ze mogen getuigen van het levende Brood dat uit de hemel neergedaald is.

Firas doet (kleinschalig) Bijbelstudies, met mensen die uit christelijke dorpen afkomstig zijn, maar ook met moslims en jezidi’s. Rita begeleidt meisjes die bij IS misbruikt zijn als seksslavin en biedt hen traumatherapie, een luisterend oor en Gods Woord. Hun werk is vaak moeilijk, ze ervaren tegenstand van vele kanten, maar ze mogen ook zien dat de Heere vrucht geeft op hun werk.

Wilt u Firas en Rita en hun jonge kinderen gedenken in uw gebed?

Financieel ondersteunen kan hier