Pastoraal werkers Noord-Irak

De vele vluchtelingen in deze regio zijn beschadigd door de moeilijkheden, verdrukking en vervolging. Hulp is heel erg nodig.
Stichting Ismaël ondersteunt een echtpaar die de vele vluchtelingenkampen zoals Zawita en Babylon bezoeken. Dit echtpaar heeft ook contact met verschillende christelijke dorpjes in de regio en ook in de stad Duhok leggen ze bezoeken af.
Ze helpen deze mensen met pastoraal werk, gebed, het geven van praktische hulp en het uitdelen van Bijbels.

Ze spreken met gevluchte Assyriërs, Armeniërs en Chaldeeërs, maar ook met mensen met een Jezidische achtergrond, waar veel moeite en pijn is. De Jezidi’s zijn zwaar beschadigd door IS. Zij hebben veel problemen, van sommige gezinnen zijn de kinderen nog steeds bij IS, sommige vrouwen zijn weduwe geworden. Veel gezinnen zijn getraumatiseerd en bij veel gezinnen is de hoop verdwenen. Ze zitten al jaren in tenten, waar ze wel 52 graden Celsius hebben meegemaakt, maar ook hevige regenbuien.

De gezinnen willen terug naar hun eigen dorp, maar dat lukt niet vanwege de politieke situatie. Hun huizen zijn vernield en niemand helpt hen ze op te bouwen.
In veel gezinnen ontstaan door deze situaties spanningen tussen man en vrouw, en daar proberen ze veel te helpen.
De vrouw heeft moeite om de man op de klassieke manier te respecteren en de man heeft moeite als de vrouw zich op bepaalde terreinen van het leven beter ontwikkeld dan de man.

Een ander probleem is dat veel gezinnen naar het buitenland willen. Ze gaan naar Turkije, Jordanië of Libanon om via de VN een aanvraag te doen om naar Australië, Canada of Europa te kunnen gaan.  De meeste gezinnen worden geweigerd en hun geld is binnen 1 of 2 jaar op. Ze komen dan weer terug naar Irak en aan hen moet dan weer heel veel aandacht geven worden.

2 pastoraal werkers

5 vluchtelingenkampen