Zendingsgeld voor leeftijdgenoten in het Midden-Oosten

Actie

Met grote, donkere ogen kijkt de kleuter naar het scherm. Samen met alle kleuters van zijn school, luistert hij naar een presentatie van Stichting Ismaël. Want dit schooljaar wordt het wekelijkse zendingsgeld aan onze stichting gedoneerd.

Ineens gaat zijn vinger de lucht in

Met elkaar denken we na over het leven van Syrische kinderen. We leren iets over de oorlog en de gevolgen daarvan. Op het scherm laten we een foto van een beschadigd gebouw zien. Een bombardement heeft het volledig onbewoonbaar gemaakt. Ineens gaat de vinger van onze kleuter de lucht in. In gebroken Nederlands zegt hij: ‘Wat als alle huizen kapot zijn?’ Zijn snoetje laat zien dat dit onderwerp zijn bovengemiddelde belangstelling heeft. Logisch, we hebben het over Syrie. Het land waar hij geboren is. Het land waar hij nog maar een jaar geleden vandaan is gevlucht met zijn familie. Voor hem zijn deze foto’s geen plaatjes, maar herinneringen.

Op reis naar Libanon

We nemen hem en zijn klasgenoten in de presentatie verder mee, naar Libanon. Want hoewel hij veilig in Nederland mag zijn, geldt dat niet voor veel van zijn landgenoten. Velen vluchtten naar Libanon en leven onder erbarmelijke omstandigheden in kampen. En juist voor deze kinderen, gaat de school aan de slag.

In actie voor onderwijs aan Syrische vluchtelingen

Voor € 15,- kan een kind in Libanon een maand lang naar school, inclusief een schoolreisje en een voedselpakket voor zijn familie. Alle kinderen zijn ervan overtuigd dat dit hard nodig is. Bij de vluchtelingenkampen, zien ze ineens een mooie, witte vrachtauto. Een rijdende school. Ze genieten van de vrolijke Syrische snoetjes, die met zichtbaar plezier hun rekenvaardigheden in het Engels tonen. We vertellen over Abdul, een jongen die eerst anderen pestte. Maar hij mag nu een voorbeeld voor anderen zijn. Hij kent veel Bijbelse geschiedenissen uit zijn hoofd, allemaal vertelt door de meester van zijn rijdende school. En dat niet alleen, ook in zijn gedrag is verschil te zien. (lees hier meer over dit project)

Onder de indruk

De Heere werkt, ook in Libanon. En dat is het diepste verlangen van Stichting Ismaël. Dat Gods koninkrijk wordt uitgebreid, zowel onder Arabische als Nederlandse kinderen. Als de presentatie voorbij is, gaan de kinderen weer terug naar hun eigen klas. De kinderen zijn onder de indruk en zouden graag meer willen verzamelen dan alleen het zendingsgeld. Ze maken plannen voor allerlei acties en manieren om geld te verzamelen. Kinderen in Nederland, voor hun leeftijdsgenoten in Libanon.

Toegevoegde waarde

Wat mooi om met onze kinderen na te denken over hun leeftijdgenoten in andere landen en omstandigheden. Niet alleen om te delen van onze rijkdom, maar ook om de kinderen te betrekken bij de omstandigheden van hun medemensen. Stichting Ismaël komt ook graag naar uw school. Om met de kinderen na te denken over vluchten, geloofsvervolging of leven in armoede. Maar vooral over het werk van de Heere in de Arabische wereld, dwars door alles heen.

Voor meer informatie over een gastles of actie, kunt u contact met ons opnemen.

Team voorlichters basisonderwijs
voorlichting-po@stichting-ismael.nl